윤기와 구홍의 《 구홍과 윤기 》
Yoonkee & Guhong's Guhong & Yoonkee
2024.7.3.-8.3.
I am ground. 자기 소개합시다.
윤기 둘!
윤기- 윤기!
구홍 넷!
구홍- 구홍- 구홍- 구홍!
‘캔버스에 원을 9개 그린 뒤 각 원을 다른 색으로 채울 것’, ‘어쿠스틱 기타를 연주해 캔버스에 들려줄 것’. 이와 같은 규칙과 조건 속에 그려진 회화 작품이 전시된다. 7월 3일부터 갤러리 지우헌에서 열리는 윤기와 구홍의 전시 《구홍과 윤기(Guhong & Yoonkee)》다.
‘윤기와 구홍’은 김윤기와 민구홍이 2023년에 결성한 웹 기반 음악 듀오 이름이다. 2000년 데뷔한 김윤기는(이하 윤기) 음악가이자 화가, 시인으로서 영국, 일본 등에서 국제적으로 왕성한 활동을 펼쳐오고 있다. 민구홍은(이하 구홍) 안그라픽스와 워크룸에서 편집자, 프로그래머로 활동하며 동시에 회사 민구홍 매뉴팩처링(Min Guhong Manufacturing)과 코딩 언어 강좌 ‘새로운 질서’를 운영하고 있다.
이들은 각자 개인 능력 밖의 ‘틈’을 메우는 식으로 서로의 활동을 도우며 10여 년간 공연과 디자인 등의 활동을 이어왔다. 그리고 최근 듀오를 결성하게 되면서 그 활동의 첫걸음으로 《구홍과 윤기》를 선보이게 됐다.
윤기와 구홍은 인공지능 기술의 발달 흐름에 따라 예술가 또한 프롬프트 엔지니어처럼 규칙과 조건을 설계하고 그에 따라 작품을 만들어낸다면 어떤 결과가 나올지에 대한 궁금증으로 전시를 준비했다. 프로그래머인 구홍은 자신의 주요 표현 양식인 코딩(cording)의 방법을, 윤기는 스스로 간단하고 편하게 임해 왔던 회화의 형식을 전시를 통해 가감 없이 드러낸다.
작품을 만드는 과정은 간단하다. 구홍이 임의의 규칙과 조건 20개를 만들고, 윤기는 그 중 마음에 드는 항목들을 조합해 20점의 회화를 손수 그린다. 특기할 만한 것은 구홍이 설정한 규칙에는 붓 터치에 대한 ‘코드’ 외에도, 캔버스에 음악을 들려주거나 경제에 대한 이야기를 나누는 등의 행위까지 포함되어 있다는 사실이다. 여기서 코딩의 방법은 아날로그를 외려 증폭시키는 인간적인 반전으로 나아간다.
관객은 윤기가 들려준 음악을 감상한 캔버스를 알아차릴 수 있을까? 캔버스는 자신이 윤기와 경제에 관해 진솔한 대화를 나눴음을 고백할 수 있을까? 의인화된 캔버스를 상상하게 하는 이들의 시도는 디지털과 아날로그의 공존에 관한 낙관적인 사고실험이기도 하다. 구홍의 코딩을 경유한 윤기의 그림에서 음악이나 이야기가 읽히는 까닭은 그 때문이다.
이외에도 윤기의 회화 4점과 구홍의 미디어 작품 2점이 추가로 전시된다. 구홍의 작품 중 하나는 <캔버스와 사랑에 빠지는 스무 가지 방법>으로, 윤기의 회화에 적용된 코드들이 키네틱 타이포그래피를 통해 점멸한다. 관객은 이 코드들이 윤기의 각 회화에서 어떻게 적용되었는지 유추할 수 있을 것이다. 한편 전시 공간에는 ‘윤기와 구홍’의 웹사이트(https://www.yoonkeeguhong.com/)에 첫 공개된 음악과 함께 별도의 미공개 음악이 무작위로 재생된다.
윤기와 구홍은 이번 전시에 관해 “규칙이라는 악보 위에 그려진 즉흥적인 멜로디, 한 알고리즘이 빚어낸 스무 개의 변수”라고 설명했다. 인공지능이라는 필연적인 기술에 순응하는 것이 무의지의 순종적인 자아의 인간을 만들기보다는, 풍부한 즐거움의 가능성을 열어 주리라는 주문처럼 들린다. 여기에는 ‘급변하는 기술환경 앞에서 어떤 질문을 던지고 무엇을 누릴 것인가’라는 발본적인 물음이 전제되어 있다.
이렇듯 《구홍과 윤기》는 기계적으로 생성한 틀 안에서 더욱 인간적으로 탄생한 결과물을 보여주며 미래의 예술에 대한 경쾌한 전망을 제시한다.
Paintings created under rules and conditions such as "Draw 9 circles on the canvas and fill each circle with a different color" and "Play acoustic guitar for the canvas to hear" will be exhibited. This exhibition, titled Guhong & Yoonkee, opens on July 3rd at Gallery Jiwooheon.
'Yoonkee and Guhong' is the name of a web-based music duo formed in 2023 by Kim Yoonkee and Min Guhong. Kim Yoonkee (hereafter Yoonkee), who debuted in 2000, has been actively working internationally as a musician, painter, and poet in countries including the UK and Japan. Min Guhong (hereafter Guhong) works as an editor and programmer at Ahn Graphics and Workroom, while also running his company Min Guhong Manufacturing and a coding language course called New Order.
For over a decade, they have been supporting each other's activities by filling in the 'gaps' beyond their individual abilities, collaborating on performances and designs. Recently, they formed a duo and are presenting Guhong & Yoonkee as their first step.
Yoonkee and Guhong prepared this exhibition out of curiosity about what would happen if artists, following the development of AI technology, designed rules and conditions like prompt engineers and created works accordingly. Guhong, a programmer, reveals his primary form of expression, coding, while Yoonkee candidly displays the painting format he has approached simply and comfortably.
The process of creating the works is simple. Guhong creates 20 arbitrary rules and conditions, and Yoonkee combines the items he likes to personally paint 20 pieces. Notably, Guhong's rules include not only 'codes' for brush strokes but also actions like playing music for the canvas or discussing economics with it. Here, the coding method leads to a human twist that amplifies the analog aspect.
Can the audience discern which canvas listened to Yoonkee's music? Can the canvas confess that it had a sincere conversation about economics with Yoonkee? Their attempt, which makes one imagine personified canvases, is also an optimistic thought experiment about the coexistence of digital and analog. This is why music or stories can be read in Yoonkee's paintings mediated by Guhong's coding.
Additionally, four paintings by Yoonkee and two media works by Guhong will be exhibited. One of Guhong's works, Twenty Ways to Fall in Love with Canvas, shows the codes applied to Yoonkee's paintings flickering through kinetic typography. Visitors can deduce how these codes were applied to each of Yoonkee's paintings. Meanwhile, in the exhibition space, music first released on 'Yoonkee and Guhong's' website (https://www.yoonkeeguhong.com/) will be played randomly along with unreleased music.
Yoonkee and Guhong described this exhibition as "improvised melodies drawn on a score of rules, twenty variables created by one algorithm." It sounds like an incantation suggesting that conforming to the inevitable technology of AI will open up possibilities for rich enjoyment rather than creating humans with submissive selves without will. This premise raises the fundamental question of "what questions to ask and what to enjoy in the face of rapidly changing technological environments."
Thus, Guhong & Yoonkee presents results born more humanly within a mechanically generated framework, offering a light-hearted outlook on the future of art.
작가 소개
김윤기(b.1980)는 한국외국어대학교에서 국제경영학을 공부했다. 1995 년 헤비메탈 밴드를 결성했으며 동네 음반 상점 ‘석기시대소리방’에서 판매를 시작으로 영국, 일본 등에서 음반을 발매하고 각종 공연과 전시 활동을 활발하게 하고 있다. 관심이 가는 여러 가지를 이용해 무엇인가를 전달하는 일을 한다. 리갤러리(2023), 원앤제이 갤러리(2018), 그리고 갤러리(2016) 등에서 전시를 열었다. 패션 브랜드 YESEYESEE(2023)와 Beamz(2005-2007, 일본), 매거진 VISLA(2016, 2022)와 협업한 바 있다. linktr.ee/yoonkeekim
민구홍(b.1986)은 중앙대학교에서 시와 언어를, 시적 연산 학교(School for Poetic Computation, SFPC)에서 컴퓨터 프로그래밍을 공부했다. 안그라픽스와 워크룸에서 편집자, 디자이너, 프로그래머 등으로 일했으며,1인 회사 민구홍 매뉴팩처링을 운영한다. ‘현대인을 위한 교양 강좌’를 표방하는 ‘새로운 질서’에서 ‘실용적인 동시에 개념적인 글쓰기’의 관점으로 코딩을 이야기하고 가르친다. 서울시립미술관(2023), 프라이머리 프랙티스(2023), 아트선재센터(2020), 대안공간 루프(2021), 국립현대미술관(2018) 등에서 전시를 열었다. 2024년 현재 안그라픽스 랩 디렉터로 일하며 ‘하이퍼링크’를 만든다. minguhong.fyi
Kim Yoonkee (b.1980) studied International Business at Hankuk University of Foreign Studies. In 1995, he formed a heavy metal band and started selling albums at the local record store 'Stoneage recording studio,' later releasing albums in Japan, the UK, and actively engaging in various performances and exhibition activities. He uses various interests to convey something meaningful. He has held exhibitions at galleries such as Lee Gallery (2023), ONEANDJ. Gallery (2018), Grigo Gallery (2016). He has also collaborated with fashion brands YESEYESEE(2023), Beamz(2005-2007, Japan), and VISLA magazine(2016, 2022).
Min Guhong (b.1986) studied Poetry and Language at Chung-Ang University and Computer Programming at the School for Poetic Computation (SFPC). He has worked as an editor, designer, and programmer at Angraphics and Workroom, operating his own company Min Guhong Manufacturing. He advocates for New Order with a cultural course for modern individuals, discussing and teaching coding from the perspective of practical yet conceptual writing. He has exhibited at various venues including Seoul Museum of Art (2023), Primary Practice (2023), Art Sonje Center (2020), Alternative Space LOOP (2021), and National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (2018). As of 2024, he works as the director of Angraphics Lab, creating Hyperlink.
관람 안내
기 간 2024.07.03.(수)~08.3.(토), 일요일/월요일/공휴일 휴관
운영시간 10:30~18:30 (종료 30분 전 입장 마감)
오 프 닝 07. 03(수), 오후 5시~6시 30분 (5시 행사 시작, 행사 1시간 전 갤러리 오픈)
**오프닝 참여 이벤트로 브랜드 자연을 닮은 스킨케어 브랜드 [다자연]제품을 선착순으로 증정 드립니다.
장 소 서울시 종로구 북촌로11라길 13 (주차불가)
후 원 월간디자인
협 찬 다자연
Openig reception : July 3-Aug 3, 2024
Sponsorships : Magazine 'Monthly Design'
Opening Sponsor : all NATURAL DAJAYEON
Closed on Sundays, Mondays, Holidays
13, Bukchon-ro 11ra-gil, Jongno-gu, Seoul
*전시 비주얼 디자인 : 민구홍
*사진제공 : (주)디자인하우스
*Visual design by Min Guhong
*Photos courtesy of Designhouse. inc.
갤러리 지우헌은 ㈜디자인하우스에서 운영하는 전시공간으로 북촌 한옥마을에 위치하고 있다. 한옥을 개조한 독특한 구조로 전통적인 미감과 현대적인 편의성을 두루 갖추고 있으며, 2016서울우수한옥으로 선정되었을 만큼 뛰어난 건축미를 갖고 있다. 과거의 역사를 담고 있는 공간에서 현대미술을 조명하는 시공간적 특징을 가진 갤러리로서 동시대 미술의 흐름에 동참하며 국내·외 신진작가 발굴과 후원에 힘쓰고 있다.
Gallery Jiwooheon is an exhibition venue operated by Designhouse, Inc., located in Bukchon Hanok Village. It was selected as the 2016 Seoul Excellent Hanok for its distinctive structure remodeled from a hanok, which offers both traditional aesthetics and contemporary convenience and has remarkable architectural beauty. It aspires to identify outstanding new artists at home and abroad while supporting the trend of contemporary art as a gallery with temporal and spatial qualities that shines a light on contemporary art in a space possessing the history of the past.
- 큐레이터 김아름 Areum Kim, Curator | areum.kim@design.co.kr
- Instagram : @jiwooheon_dh