김태윤, 백현진《부엌중심 : Kitchenism》
갤러리 지우헌은 3월 15일부터 4월 22일까지 김태윤과 백현진의 《부엌중심 : Kitchenism》을 개최한다.
김태윤은 시간과 장소를 채집해 각각을 주체로 치환 및 재배치 하면서 경도된 시간성을 비트는 영상 설치와 사운드 믹스 그리고 그 과정의 잔상을 패턴화 한 드로잉 작품을 선보이고 있다 . 백현진은 생활 저변에 깔린 자연적·인위적 현상과 함께 문명과 감정을 숙고하며, 비정형의 언어인 회화, 설치작업, 퍼포먼스, 사운드 그리고 음악, 문학, 연기 등을 직관적인 그만의 방식으로 가로지르며 예술 전반에서 활동하고 있다.
이번 전시로 처음 만난 두 사람은 서로 다른 작업 언어를 그들의 공통된 개인적 취향으로 버무린 신작을 특별히 공개한다. 김태윤은 집에서 설거지를 하고 난 뒤 읽은 사르트르의 소설 「구토」에서 ‘때묻고 케케묵은 새로운 것’이라는 구절에 번뜩해 영상 작업을 구상했고, 평소 부엌일을 좋아하는 백현진은 이에 맞장구를 치며 퍼포먼스와 사운드 디자인에 참여했다.
김태윤은 매끈하고 하얀 접시들이 빈 회색 공간을 회전하다 쓰러지는 3D 영상 <접시춤(Dancing Plates)>(2023), 물이 쏟아지는 수도꼭지를 찍어 확대한 영상 <무심코, 불현듯이(Stumble on)>(2023), 부엌에서 설거지하는 사람의 뒷모습을 찍은 영상 <선명한 혼돈(Transparent Chaos)>(2023)을 LED 판넬과 태블릿 PC 화면에 담았다. 백현진은 기하학적 형태에 율동성을 부여한 <견고한 흐느적(Solid Swaying)>(2020-2021), 선의 덩어리를 주체적인 패턴으로 특정한 (2019), 자연으로 사라지는 예술에 대한 고찰을 담은 <생분해 가능한 것 21-04(Biodegradable Thing 21-04)>(2021) 등의 페인팅 작품들을 벽면에 걸었다. 전시장 전면에는 설거지 소리를 재료로 디자인한 백현진의 사운드가 흐른다. 이 사운드는 김태윤의 영상작품 각각과 묘하게 싱크가 맞아떨어지며 공간을 하나로 묶는데, 여기서 가상의 부엌이 탄생한다. 평면작품들은 컬렉터의 부엌에 걸린 인테리어 소품이 되고, 영상작품은 그런 부엌의 정경을 실시간으로 반복 송출하는 TV 채널이 된다. 이 외에 인테리어용 타일을 비롯하여 전시장 곳곳에 투척된 식칼, 채반, 키친 타올, 깨진 접시, 삼겹살 모형은 비현실적 오브제로 작동하며 부엌을 구색한다. 생활 환경으로 상정했지만 외려 환상에 가까운 전시공간은 관람객에 방백처럼 공명하며 사적이고 명상적인 시공간을 제공한다.
본 전시에는 두 사람이 합심해 일종의 침례 의식을 치르는 것 같은 흥미로운 조우가 있다. 그들이 미시적으로 감각하고 재현한 주변 현상은 실재를 근거로 경험될 수 있는 현실에의 초월 가능성을 확장 시켜준다. 그리고 그것은 진흙탕 속에 가려진 생명충동을 포착하고 그로부터 발현되는 일상의 숭고미를 보여준다.
Gallery Jiwooheon will hold 《Kitchenism》 by Kim Taeyoon and Bek Hyunjin from March 15th to April 22nd.
Kim Taeyoon presents video installations and sound mixes that twist biased temporality by collecting time and place, then substituting and rearranging each as a theme, along with drawing works that pattern the afterimages of the process. Bek Hyunjin contemplates civilization and emotions along with natural and artificial phenomena underlying life, and works in art as a whole, crossing among music, literature, and acting as well as atypical languages such as painting, installation work, performance, and sound in his own intuitive way.
This exhibition brings the two together for the first time to specially unveil new works that blend different working languages with their personal states in common. Kim Taeyoon designed the video work inspired by the phrase “stained and stale new things” in Jean Paul Sartre’s novel “Nausea,” which he had read after washing dishes at home. Bek Hyunjin, who likes kitchen work, chimed in and participated in performance and sound design.
Kim Taeyoon exhibits Dancing Plates (2023), a 3D video in which sleek, white dishes spin in an empty gray space and then fall over, Stumble on (2023), a video of water pouring out of a magnified faucet, and Transparent Chaos (2023), a video of the back of a person washing dishes in the kitchen, through LED panels and tablet screens. Bek Hyunjin presents paintings hung on the wall, such as Solid Swaying (2020-2021), which shows rhythm in geometric forms, Yourback001 (2019), which identifies a mass of lines as an independent pattern, and Biodegradable Thing 21-04 (2021), which expresses contemplation on art that fades into nature. Bek Hyunjin’s sound design, featuring the noises of dishwashing, is heard in front of the exhibition hall. The uncanny sync of this sound with each of Kim Taeyoon's video works binds the whole space together and creates a virtual kitchen. The two-dimensional works become interior props hung in the collector's kitchen, while the video works become TV channels that repeatedly broadcast the scenes from such a kitchen in real time. In addition, the replicas of kitchen knives, trays, kitchen towels, shattered plates, pork belly slices, as well as interior wall tiles thrown around the exhibition hall flesh out the kitchen scenes while functioning as unrealistic objects. Even though it is portrayed as a living environment, the exhibition space, which rather borders on illusion, resonates with the audience like a monologue and offers a private and meditative space and time.
This exhibition features an interesting encounter between the two artists, as if they are undergoing a kind of baptism ceremony. The surrounding phenomena, which they microscopically perceive and reproduce, broaden the possibility of transcendence to reality that may be experienced based on existence. It also captures the impulse of life hidden under the mud and demonstrates the sublime beauty of ordinary life that emerges from it.
김태윤, <접시춤>, 2023. 싱글 채널 비디오, 12분 35초.
Taeyoon Kim, Dancing Plates, 2023, Single Channel Video, 12min 35sec.
백현진, <부엌용 인테리어>, 2023. 칼, 스테인리스 칼걸이, 나무보드 위에 타일 및 에나멜 페인트, 240 x 342 cm.
Bek Hyunjin, Interior for Kitchen, 2023. Kitchen knife, magnetic knife strip, tiles and enamel spray paint on plywood, 240 x 342 cm.
(오른쪽, right)
김태윤, <무심코 불현듯이>, 2023. 싱글 채널 비디오, 12분 35초.
Taeyoon Kim, Stumble On, 2023, Single Channel Video, 12min 35sec.
백현진, <부엌파티>, 2021. 모형 삼겹살과 모형 상추, 가변크기
Bek Hyunjin, Kitchen party, 2021, Plastic pork bellies and lettuces, Dimensions Variable
김태윤&백현진, , 2023. 깨진 접시, 가변크기.
Taeyoon Kim&Bek Hyunjin, K-spot, 2023. Broken plate, Dimensions Variable.
김태윤, , 2022. 브리스톨지에 색연필, 27.5 x 17.5 cm.
Taeyoon Kim, Separate Ways or Waves #4, 2022. Colored pencil on bristol paper, 27.5 x 17.5 cm.
백현진, <유산>, 2023. 나무채반, Ø 24, 14cm(h).
Bek Hyunjin, Heritage, 2023. Wooden sieve, Ø 24, 14cm(h).
김태윤&백현진, <선명한 혼돈>, 2023. 싱글 채널 비디오.
영상:김태윤 /15분 10초
음악:백현진「독거인을 위한 음악」/17분 12초
퍼포먼스: 백현진
Taeyoon Kim&Bek Hyunjin, Transparent Chaos, 2023, Single Channel Video.
Video:Taeyoon Kim / 15min 10sec
Sound:Bek Hyunjin 「Music for single」 / 17min 12sec
Performance:Bek Hyunjin
백현진, <부엌용 깃발>, 2023. 나뭇가지, 실, 종이 테이프, 천 위에 에나멜 스프레이 페인트, 간장과 고추장, 가변크기.
Bek Hyunjin, Litchen flag, 2023. Wooden stick, thread, masking tape, enamel spray paint, soy sauce and red pepper paste on fabric, Dimensions Variable.
Courtesy of the Artist and photos by Designhouse. inc
작가 소개
김태윤은 캘리포니아 미술대학에서 필름/비디오를, 시카고 미술대학에서 필름/비디오/뉴미디어를 전공하고 개인전 《Blinded Coincidence》(2016, 원앤제이갤러리, 서울), (2016, MAAP갤러리, 퀸즈랜드)을, 성북예술창작센터, 코스모 40, 마인 프로젝트(홍콩), 휘슬 등 다수의 기관에서 단체전에 참여했다. (출처: 휘슬) 최근에는 2월 코오롱스포츠한남 《유령물질: Spectral Matters》에서 김경태, 김주원 작가와 협업전을 가졌다.
Kim Taeyoon studied in Film/Video at the California Institute of the Arts and Film/Video/New Media at the University of the Art Institute of Chicago. He held private exhibitions at Gallery Whistle, One and J Gallery, and MAAP Gallery (Queensland, Australia) and participated in group exhibitions at Seongbuk Art Creation Center, Cosmo 40, Mine Project (Hong Kong), Gallery ERD, etc. (Source: Gallery Whistle) Recently in February, he held a collaboration exhibition with artists Kim Kyungtae and Kim Juwon at Kolon Sports Hannam.
백현진은 화가, 설치미술가, 행위예술가, 음악가, 배우, 감독, 그래픽 디자이너 등 다양한 분야에서 멀티 아티스트로 활발히 활동 중이다. 국립현대미술관, 삼성미술관 플라토, 아트선재센터, 상하이 민생 현대 미술관, 쿤스트할레 빈 등 세계 주요 미술기관에서 전시를 개최했다. 2017년에는 국립현대미술관 '올해의 작가상' 후원작가로 선정되었다. 또한 한국 인디밴드 1세대인 '어어부 프로젝트'와 프로젝트 팀 '방백'의 멤버로서 싱어송라이터이자, 영화 속 개성 강한 배우로도 활동하며 예술 전방위에서 꾸준히 활동하고 있다. (출처: PKM갤러리)
Bek Hyunjin is a multi-media artist who works as a painter, installation artist, performance artist, musician, actor, director, and graphic designer. He has held exhibitions at major art institutions around the world, including the National Museum of Modern and Contemporary Art, Plateau: Samsung Museum of Art, Art Sonje Center, Shanghai Minsheng Art Museum, Kunsthalle Wien, etc. He is a member of the first-generation Korean indie band 'Uhuhboo Project' and the project team 'Bahngbek'. He is also a singer-songwriter and film actor. (Source: PKM Gallery)
전시 개요
김태윤, 백현진 《부엌중심 : Kitchenism》
기간 2023. 3. 15(수)~4. 22(토), 일요일, 월요일, 공휴일 휴관
※15일은 VIP초청으로 운영되오며, 16일부터 관람이 가능합니다.
시간 10:30~18:30 (종료 30분 전 입장 마감)
장소 서울시 종로구 북촌로11라길 13
문의 02-765-7694 (전시/작품구매 문의)
갤러리 지우헌은 ㈜디자인하우스에서 운영하는 전시공간으로 북촌 한옥마을에 위치하고 있다. 한옥을 개조한 독특한 구조로 전통적인 미감과 현대적인 편의성을 두루 갖추고 있으며, 2016서울우수한옥으로 선정되었을 만큼 뛰어난 건축미를 갖고 있다. 과거의 역사를 담고 있는 공간에서 현대미술을 조명하는 시공간적 특징을 가진 갤러리로서 동시대 미술의 흐름에 동참하며 국내·외 괄목할 만한 신진 작가 발굴을 도모한다.
Gallery Jiwooheon is an exhibition venue operated by Designhouse, Inc., located in Bukchon Hanok Village. It was selected as the 2016 Seoul Excellent Hanok for its distinctive structure remodeled from a hanok, which offers both traditional aesthetics and contemporary convenience and has remarkable architectural beauty. It aspires to identify outstanding new artists at home and abroad while supporting the trend of contemporary art as a gallery with temporal and spatial qualities that shines a light on contemporary art in a space possessing the history of the past.
- 큐레이터 김아름 Areum Kim, Curator | areum.kim@design.co.kr
- Instagram : @jiwooheon_dh